تبلیغات
تـاریـخ - مـتـافـیـزیـک - چگونه بفهمیم طلسم جادو شدیم ؟

چگونه بفهمیم طلسم جادو شدیم ؟

یکشنبه 1 اردیبهشت 1392 11:46 ب.ظ

نویسنده : سید فاخر خلف زاده *موالی زاده*



سحر و جادوگری



 در مجموع، از ۳۱ روایت بررسی شده در خصوص سحر و جادو، هشت مورد آن درباره چشم زخم و حقیقت آن و دعاهایی می باشد که برای مصون ماندن از چشم زخم وارد شده است.
درباره جادو، حدیث معتبری از امام صادق(علیه السلام) در کتاب احتجاج طبرسی وارد شده که بسیار جامع و نافع است. زندیق مصری در بحثی طولانی که با امام صادق(علیه السلام) داشت، از ایشان پرسید: اصل جادو چیست و چگونه جادوگر می تواند کارهایی عجیب و غریب انجام دهد؟ امام (علیه السلام) فرمود: سحر بر چند وجه است:
یک نوع آن به منزله پزشکی است; یعنی همان گونه که پزشکان برای هر مریضی راه علاجی می یابند جادوگران نیز برای هر صحتی، راهی برای از بین بردن آن می یابند و برای هر عافیتی راهی برای رفع آن می جویند.
نوع دوم شعبده و سرعت دست و اعمال فوق عادت است.
نوع سوم آن که شیاطین را به خدمت می گیرند.
زندیق گفت: شیاطین جادو را از کجا آموخته اند؟
فرمود: از همان جا که پزشکان پزشکی را می آموزند ; بعضی را به تجربه و بعضی را به علاج .
زندیق گفت: درباره ماجرای هاروت و ماروت... چه می گویی؟
فرمود: آن ها برای امتحان انسان ها آمده بودند و تسبیحشان این گونه بود که اگر بنی آدم فلان کار و فلان کار را بکنند یا فلان ورد را بخوانند فلان اتفاق روی می دهد.... به این طریق، مردم انواع سحر را از آن ها فرا گرفتند. پس آن ها به مردم می گفتند که ما برای امتحان شما آمده ایم. چیزی را که ضرر می رساند و فایده ای برای شما ندارد از ما فرا نگیرید.
زندیق پرسید: آیا ساحر می تواند با سحر خود ، انسان را به صورت سگی یا الاغی یا مثل این ها درآورد؟
امام(علیه السلام) فرمودند: ساحر عاجزتر از آن است که بتواند خلق خدا را تغییر دهد و... اگر می توانست هر آینه از خودش پیری و فقر و مریضی را دور می کرد . . . پس بهترین سخن ها درباره سحر آن است که بگوییم: سحر به منزله پزشکی است; ساحر کاری می کند که مرد نتواند با زن خود هم بستر شود. او نیز نزد پزشک می رود و خود را معالجه می کند و خوب می شود.
دیگر احادیث نیز به نحوی مطالب این حدیث را در بردارند و چیزی اضافه بر آن ندارند، جز آن که در بعضی روایات، رقیه نوشتن (نوشتن دعاهای مأثور یا آیات و همراه کردن آن ها با خود) جایز دانسته شده، اما همراه کردن سنگ های مخصوص یا اوراد مخصوص شرک و حرام شمرده شده است.


آیا طلسم و جادو وسحر واقعیت دارد؟ و راه های مقابله با آن چیست؟

سحر در لغت به معنی آن است که: چیزی ماخذ آن لطیف .منشاء آن دقیق می باشد که با چشم عادی دیده نمی شود. 1
و همچنین سحر را به معنی،جادوئی کردن،فریفته ساختن کسی با کاری شگفت انگیز و کاری که در آن فریبندگی و گیرندگی باشد معرفی نموده اند. 2
اما واقعیت داشتن این امر باید گفت از بررسی حدود بیش از پنجاه مورد کلمه ی (( سحر)) و مشتقات آن در سوره های متعدد قرآن کریم درباره ی سر گذشت پیامبران الهی،موسی (ع)،عیسی(ع)،و پیامبر اسلام (ص) این نتیجه به دست می آید که سحر از قرآن به دو بخش تقسیم شده است:
1.      سحر غیر حقیقی 2. سحری که نمود حقیقی دارد.
منظور از شاخه ی دوم اینکه آثار حقیقی و مطابق با واقع دارد مانند دروغ گفتن که در عین حال غیر حقیقی است لیکن تایید حقیقی دارد.
اما با اینکه این موضوع جادو و طلسم واقعیت دارد اما از نظر اسلام ممنوع و از گناهان کبیره است و شیخ انصاری در کتاب مکاسب و در بحث نجوم آن را آورده است که علی (ع) می فرمایند :

(( منجم مثل کاهن است و کاهن مثل ساحر می باشد و ساحر مثل کافر و کافر هم جایش در دوزخ است)).3
اما بطور مفصل وقتی بخواهیم بحث کنیم در اینجا از واژه ی دیگری به نام ((کهانت)) و ((عرافة)) بحث پیش می آید که به ترتیب احکام آن خواهد آمد:
لازم است در باب ((کهانت)) و ((عرافة)) و مقام ممتاز کاهنان و عراف در عرب قبل از اسلام، دارا بودن و همچنین در باب ((سحر)) به اجمال بحث شود.
در تعریف کهانت و شرح مفهوم آن  نظرات یکسان نیست.((آلوسی)) در بلوغ الادب 4 و ((نووی)) در شرح صحیح مسلم، و ((ابن خلدون)) در مقدمه ی تاریخ خود، و ((مسعودی)) در مروج الذهب، و ارباب لغت در کتب خود(در ماده های : کهن- عرف) و بسیاری دیگر در مواضع خود... در این باب به اختلاف سخن گفته اند.ولی با توجه به مجموع اقوال،باید گفت:کاهنان مردمی بودند که مدعی بودند از آینده خبر می دهند و حوادت آینده را با وسایلی پیش بینی می کنند!البته با این نوع تعریف(که اکثر بر آنند) کاهن از ((عراف)) مشخص میشود. زیرا عراف به کسی گویند : که مدعی است با وسایلی از گذشته خبر می دهد یا از روی حقایق نهانی گذشته پرده بر می دارد.
کاهنان و همچنین عرافان معمولا افرادی تیز هوش- مستعد – با فراست – سخن ساز و زیرک بودند. از احوال قبائل و حوائج خاص آنها اطلاعاتی کسب کرده نیز حرکات و وضع خاص مراجعین . جهل آنها کمک شایانی به کار آنها می کرد.
 
 
1.قاموس المحیط،ج2 ،ص 45.
2.لغت نامه دهخدا،ج 9 ،ص 13492
3.نهج البلاغه (فیض الاسلام) خطبه 78 و بحار انوار،ج 79، باب 69،ص 211، روایت 7.
4.ج 3، ص 269.

ابزاری که بیشتر به وسیله ی آن ها کاهن و عراف به پیشگویی ها و اخبار از گذشته می پرداخت: ((طرق))2 و ((خط))3 ((زجر))و ((تنجیم)) و دانه های نخود و گندم و نگریستن در یا شیشه و آئینه و استخوان مردگان و چشمها و شانه و تفالاتی ار حرکات و کلمات پرسش کنندگان 4 و مخاطبان بود.
ابن خلدون می نویسد: تمام قدرت کاهن، همان حدت ذهن و قوه ی تخیل و ادراک او بود.این وسائل،بیشتر برای کمک و تقویت و تمرکز دادن نیروی استنباطش بکار می رفت و یا وسائل و ابزار بازر گرمی و معما و مرموز جلوه دادن کار کهانت به مراجعین بود.
از جمله زیرکی های کاهنان، کلی گوئی – واداء جملات چند پهلو – و بکار بردن لغات متروکه – یا عبارات مبهم و نامفهوم – و در عین حال مسجع و مقفی و پر طنطنه و طمطراق – بود، و بالاخره با همه ی این وسائل، یکنوع (( خارق العادگی)) و راز دانی و درون آگاهی به خود می بستند، و اذهان ساده را با مجموع این عوامل تحت تاثیر قرار می دادند... .
و اما سحر : در ماهیت آن حرف ها زده شده ، گروهی آن را غیر از تردستی و چشم بندی و اطلاع بر خواص طبیعی برخی از اجسام و اشیائی که مردم دیگر از آن بی خبرند چون (( حجر المطر )) 5 یا (( سنگ یده )) و نیز استفاده از خواص شیمیایی برخی ترکیبات و سنگ های مغناطیسی برای متحرک ساختن برخی اجسام بی حرکت و بر این همه یک سری ظاهر سازی ها افزودند و آن گاه ودعی ارتباط با سر الاسرار شدن و از اجنه کمک گرفتند و ... چیزی دیگر نمی دانند و برخی عقیده دارند که ساحر با کمک ارواح و عواملی که بر ما به خوبی معلوم نیست کارهایی انجام می دهد ... .
آنچه مسلم است ساحر و کارهای ساحرانه در اقوام ابتدائی و قرون وسطی نقشی یسیار مهم داشت بسیاری از آداب و رسومی که در اقوام ابتدائی معمول بوده است حتی آویختن فلزات منقوش و مخطط به نقاط مختلف بدن و نقش کردن اشکال خاصی،تمامی جنبه های سحری و جادوئی داشته و در مقابل برای تحفظ از ارواح خبیثه و شیاطین از طرف ساحران به مردم توصیه می شد.
اسلام به منظور نجات بشریت از این کابوس های وحشت زا و بازیچه نگشتن زندگی و سرنوشت خلق به دست غیب گویانی که تیر به تاریکی می افکندند.تمام شعبده بازی – کهانت – عرافه – و ابزار تکهن از : (( طرق )) و (( خط )) و غیر آن و سحر و ساحری و افسونگری و رقیه خوانی و اغلوطات بافی و سایر دعاوی باطل آنها را با شدیدترین وجهی تحریم نموده 6 و کاهن و ساحر را در ردیف مشرکین قرار داده است. و ارتزاق اشخاص را ازین رهگذرها از مکاسب محرمه و این مشاغل را از کارهای ممنوعه ساخت و کسی را که به ساحری بپردازد محکوم به قتل(که شدیدترین مجازات است نموده است. و نیز کسانی را که در پی افسون و رقیه و پیگوئی های کاهن و فالگیر روند گناهکار دانسته، و به عذاب دوزخ وعید می دهد. و مراجعه به کاهن و ساحر را شرک به خدا و منافی توحید و تعالیم اسلامی و توکل به آفریدگار و انکار حکمیت عالیه و مشیت قاهره ی الهی معرفی کرده،دستور می دهد در همه حال به خدوند متعال پناه برید و از او کمک جوئید.

سید فاخر خلف زاده مولاء



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -



انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس